Följande föreskrifter och paragrafer är förenade med sanktionsavgift och träder i kraft den 1 januari 2015.
Namn | AFS | § | ||
Byggnads- och anläggningsarbete | 2014:26 | 60a | Om fallskydd saknas och arbete utförs, där det finns risk för fall och fallhöjden är mer än två meter. |
Föreskrifter som träder i kraft redan 1 Juli 2014.
Den 1 juli 2014 träder ett fyrtiotal bestämmelser med sanktionsavgift i kraft. Här kan du läsa vilka bestämmelser det rör sig om och vad som kan hända om du inte följder dem och vad som gäller om du blir skyldig att betala en sanktionsavgift.
Syftet med sanktionsavgifter är att minska antalet överträdelser av våra föreskrifter, så att arbetsmiljön på Sveriges arbetsplatser blir bättre.
Ha koll på din verksamhet!
Se till att ha koll på din verksamhet. Läs på om systematiskt arbetsmiljöarbete och vilka föreskrifter som gäller för just din verksamhet. För vissa av bestämmelserna i våra föreskrifter gäller att du kan bli skyldig att betala en sanktionsavgift om du inte följer dem. Längre ner på denna sida ser du vilka bestämmelser det handlar om och hur stor avgiften kan bli. Du finner dem även i vår föreskriftsförteckning.
Nytt från 2014: Sanktionsavgift i stället för böter
Tidigare var flera bestämmelser i våra föreskrifter straffbelagda. Det innebar att man kunde bli dömd till böter om man bröt mot dem.
En statlig utredning har konstaterat att böter inte är det mest effektiva sättet att se till att regler om arbetsmiljön följs. Riksdagen beslutade därför att göra en lagändring, och från och med den 1 juli 2014 är därför fler regler kombinerade med en sanktionsavgift. Här nedan kan du även ta del av de bestämmelser som tidigare varit förenade med sanktionsavgifter.
Sanktionsavgift och böter – vad är skillnaden?
En sanktionsavgift är en avgift, medan böter är ett straff man döms till i domstol. Att bryta mot en bestämmelse som är belagd med böter ses som en kriminell handling. Ett sådant arbetsmiljöärende hanteras därför av polis och går sedan vidare till åklagare och domstol.
Böter – för vilka bestämmelser?
Du kan fortfarande dömas till böter om lämnar oriktiga uppgifter, om du tar bort en skyddsanordning eller om du bryter mot din skyldighet att anmäla olycksfall och allvarliga tillbud till oss. Böter som påföljd finns även kvar för vissa bestämmelser om minderåriga.
Inspektörer kontrollerar att föreskrifterna följs
Vid inspektionen får du veta hur inspektörerna har uppfattat arbetsmiljön och vilka brister som ska åtgärdas. Om någon av bristerna är att ni inte har följt en bestämmelse som är belagd med sanktionsavgift, så rapporterar inspektören detta vidare inom Arbetsmiljöverket. Ärendet utreds sedan internt.
Läs mer om hur du förbereder dig för en inspektion.
Vi fattar beslut efter inspektionen
Om vi beslutar att du ska betala en sanktionsavgift skickar vi ett så kallat avgiftsföreläggande till dig. Detta ska du godkänna inom en viss tid. Här framgår även vilken avgift du ska betala. Efter ditt godkännande skickar vi ärendet till länsstyrelsen, och det är till dem du sedan ska betala. Du får med andra ord inte veta direkt vid inspektionen om du ska betala en sanktionsavgift.
Vem kan bli skyldig att betala en sanktionsavgift?
Det är arbetsgivaren som kan bli tvungen att betala en sanktionsavgift. Det kan alltså vara företag, organisationer, kommuner, landsting eller staten.
Sanktionsavgift – för vilka bestämmelser?
Nivån på sanktionsavgiften varierar. De flesta sanktionsavgifterna är differentierade, vilket innebär att stora företag får betala mer än små företag. Det är mycket viktigt att du som arbetsgivare har koll på vilka sanktionsbelagda föreskrifter som rör din verksamhet. I början av april kommer du kunna ladda ned ändringsföreskrifterna från denna webbsida.
Hur bestäms sanktionsavgiften?
Avgiften på sanktionen beräknas efter antalet sysselsatta i företaget eller organisationen. Då räknas både anställda och inhyrda, oavsett om de arbetar heltid eller deltid.
Vi räknar samtliga som är sysselsatta under samma organisationsnummer – inte bara de som arbetar på den inspekterade arbetsplatsen. Arbetsgivare med 500 eller fler sysselsatta betalar maximal avgift oavsett hur många som är sysselsatta.
Du har rätt att få ditt ärende prövat i domstol
Det är alltså Arbetsmiljöverket som beslutar om du ska betala en sanktionsavgift, men du har rätt att få ditt ärende prövat i förvaltningsrätten.
Om förvaltningsrätten beslutar att sanktionsavgiften ska betalas har du möjlighet att överklaga deras beslut till kammarrätten. Kammarrätten gör i så fall en bedömning om de ska ge dig ett prövningstillstånd eller inte.
Särskilda bestämmelser för olika roller
Det finns särskilda bestämmelser för tillverkare/importörer av utrustning, byggherrar, Bas-P och Bas-U.
Föreskrifter och paragrafer med sanktionsavgift
Följande föreskrifter och paragrafer är förenade med sanktionsavgift och träder i kraft den 1 juli 2014.
Namn | AFS | § | ||
Arbete i explosionsfarlig miljö | 2014:13 | 7 | Dokumenterad riskbedömning | |
16 | Explosionsskydds-dokument | |||
18 | Förnyad riskbedömning efter olycka | |||
Användning av truckar | 2014:20 | 19 | Skriftligt tillstånd från arbetsgivaren för att få använda truck | |
Artificiell optisk strålning | 2014:8 | 17 | Laserstråles bana: Inkapslad, avskärmad, strålstopp | |
18 | Laserskyddsglasögon | |||
Asbest | 2014:27 | 10 | Tillstånd: Asbest eller asbesthaltigt material får hanteras för forsknings- och utvecklingsända-mål samt vid analys endast efter tillstånd | |
11 | Tillstånd: Asbest och asbesthaltigt material som redan har installerats eller tagits i bruk får hanteras vid bearbetning och behandling endast efter tillstånd | |||
12 | Tillstånd: Material som innehåller mer än 1 viktprocent asbest får hanteras vid rivning av byggnad, byggnadsdel, teknisk anordning eller del av sådan anordning endast efter tillstånd | |||
33 | Förpackningar och behållare som innehåller asbesthaltigt avfall, asbestförorenat material eller asbestförorenad personlig skyddsutrustning ska vara märkta med en varningstext som innehåller ordet ”asbest” | |||
36 | Giltigt utbildningsbevis för den som leder och den som utför arbete med rivning av byggnad, byggnadsdel, teknisk anordning eller del av sådan anordning som innehåller asbest eller asbesthaltigt material | |||
Berg- och gruvarbete | 2014:10 | 27 | Mätkrav | |
52 | Upprätta dokument | |||
Besiktning av lyftanordningar och vissa andra tekniska anordningar | 2014:16 | 4 | Lyftanordningar och vissa andra tekniska anordningar ska vara besiktade och godkända för att få användas. | |
27 | Förvaring av olika dokument | |||
Byggnads- och anläggningsarbete | 2014:26 | 7 | Förhandsanmälan till Arbetsmiljöverket då det gäller vissa byggarbetsplatser | |
8 | Arbetsmiljöplan upprättas och finns tillgänglig innan byggarbetsplatsen etableras | |||
12 | Om en arbetsmiljöplan ska upprättas ska byggarbetsmiljö-samordnaren enligt 3 kap arbetsmiljölagen upprätta eller låta upprätta en sådan plan innan byggarbetsplatsen etableras | |||
14 | Byggarbetsmiljö-samordnare ska enligt 3 kap arbetsmiljölagen se till att den arbetsmiljöplan som upprättats finns tillgänglig på byggarbetsplatsen |
|||
Dykeriarbete | 2014:6 | 25 | Förbud för gravid att dyka | |
Enkla tryckkärl | 2014:19 | 10 | Krav på märkning | |
25 | Anvisningar med uppgifter om märkning, samt uppgifter om avsett användningsområde och om underhålls- och installationsvillkor för att kärlets användnings-säkerhet ska kunna garanteras | |||
Gravida och ammande arbetstagare | 2014:24 | 9 | Gravid eller förlöst högst 14 veckor tidigare får inte utföra nattarbete om hon uppvisar läkarintyg som anger att sådant arbete skulle vara skadligt för hennes hälsa eller säkerhet | |
Kemiska arbetsmiljörisker | 2014:5 | 45 | Kemiskt ämne som tillhör grupp A i bilaga 1 eller en kemisk produkt som innehåller en tillsats av ett sådant ämne får inte hanteras | |
47 | Ett kemiskt ämne som tillhör grupp B i bilaga 1 eller en kemisk produkt som innehåller ett sådant ämne i en halt av 1 viktprocent eller mer får inte hanteras utan tillstånd | |||
Maskiner | 2014:22 | 6 | EG-försäkran om överensstämmelse | |
Medicinska kontroller i arbetslivet | 2014:23 | 6 | Medicinsk kontroll för bedömning av tjänstbarhet gällande bly, kadmium, fibrosframkallande damm, asbest, kvarts, vissa oorganiska fibrer, vissa härdplaster, höjdarbete i master/stolpar, rök/kemisk förening, dykeriarbeten | |
Mikrobiologiska arbetsmiljörisker | 2014:7 | 20 | Förbud för gravid att arbeta där risk för smitta finns | |
21 | Föra register | |||
Rök- och kemdykning | 2014:14 | 16 | Förbud för gravid att sysselsättas med rök- och kemdykning | |
Smältning och gjutning av Metall | 2014:15 | 27 | Kontroll genom oförstörande provning | |
28 | Användande av defekt anordning | |||
30 | Dokumentera i en journal av okulärbesiktningen | |||
Stegar och arbetsbockar | 2014:17 | 4 | Typkontrollerade och klarat kraven | |
Ställningar | 2013:4 | 10 | Typkontroll av prefabricerade ställningar och kopplingar | |
47 | Dokumentation av utbildning för de som uppför, väsentligen ändrar och monterar ned ställningar | |||
Tillfälliga personlyft med kranar eller truckar | 2014:21 | 19 | Besiktning av basmaskin och arbetskorg | |
20 | Förvara besiktningsintyget från besiktningen | |||
Tryckbärande anordningar | 2014:25 | 5 | Försäkran om överensstämmelse | |
Utförande av personlig skyddsutrustning | 2014:18 | 10 |
Försäkran om överensstämmelse |
Föreskrifter som sedan tidigare är förenade med sanktionsavgifter
Namn | AFS | § | |
Användning av motorkedjesågar och röjsågar | 2012:01 | 17 | Dokumentation om godkänt resultat från prov för motorsågsanvändning. |
Besiktning av trycksatta anordningar | 2005:3 | 9 | Trycksatta anordningar klass A och B får användas endast om besiktning har utförts av ett ackrediterat organ. |
Förbud att på marknaden släppa ut ledade skärverktyg avsedda för bärbara handhållna röjsågar | 2012:5 | 2 | |
Provning med över- eller undertryck | 2006:8 | 20 | Trycksättning med gas ska utföras av ett ackrediterat kontrollorgan typ A, B eller C. |
Källa: www.av.se